نرم افزار تشخیص گفتار می تواند کنترل قند خون را در دیابت نوع 1 بهبود بخشد

 16 ژانویه 2018- براساس یافته های یک تحقیق جدید، نرم افزار تشخیص گفتار می تواند به افراد مبتلا به دیابت نوع 1 برای کنترل بهتر قند خون پس از صرف غذا کمک کند.

 مطالعه ای که توسط محققان لهستانی انجام گردید، نشان می دهد قندخون پست پرندیال(پس از صرف غذا) افرادی که از پمپ انسولین و یک محاسبه گر اتوماتیک مجهز به تشخیص گفتار برای تنظیم دوز انسولین بولوس استفاده می کنند، بهتر از کسانی است که تنها از پمپ انسولین معمولی استفاده می کنند.

سیستم VoiceDiab که با گوشی های هوشمند اندرویدی سازگار است، نرم افزاری است که می تواند با 3 سرور ارتباط  برقرار کند، این سرورها در کنار هم قادر به تشخیص گفتار بصورت اتوماتیک، آنالیز متن و محاسبه ی دوز انسولین هستند.

این سرورها یک الگوریتم را دنبال می کنند که توصیف کلامی غذا را به متن نوشتاری تبدیل می کند. سپس این سیستم متن را آنالیز کرده و مقدار کربوهیدرات، پروتئین و چربی موجود در غذای فرد را تعیین می نماید و براساس این مقادیر، دوز انسولین مورد نیاز را محاسبه می کند.

 این آلگورتیم با تغییراتی که محققان لهستانی در آن داده اند، شمارش کربوهیدراتها را با شمارش پروتئین ها و چربیها ترکیب می کند، این کار منجر به کنترل بهتر قندخون نسبت به در نظر گرفتن شمارش کربوهیدراتها به تنهایی می گردد. سیستم WBTیا (wymienniki bialkowo-tluszczow)که معنای آن سیستم تبادل پروتئین-چربی است، توسط پرفسور Ewa Pankowska ابداع شده است.

 پرفسور Piotr Foltynski از موسسه ی بیوسایبرنتیک و بیومدیکال Nalecz در آکادمی علوم لهستان در ورشو گفت: دلایل اصلی برای استفاده از نرم افزارهای کاربردی در محاسبه ی انسولین استفاده از تکنولوژی و کاهش خطا در محاسبه ی دوز انسولین توسط بیمار با استفاده از ماشین حساب های بولوس است. اشتباه در محاسبه ی دوز مورد نیاز انسولین منجر به کنترل ضعیف دیابت می شود درنتیجه استفاده از مشاورین بلوس دارای منافعی برای بیماران است.

 در مطالعه ای که در فاصله ی مارس 2015 تا ژانویه 2016 انجام شد، 44 فرد بالغ مبتلا به دیابت نوع 1 که تحت درمان با پمپ انسولین بودند، به صورت تصادفی و متقاطع با فاصله ی 14 روز استراحت در دو گروه، از سیستم VoiceDiabاستفاده  کردند.

نتایج آزمایشات نشان داد میزان قند خون پس از غذا، هنگامی که از نرم افزار تشخیص گفتار VoiceDiab استفاده می گردد، بهتر است، همچنین هیچ گونه افزایشی در هیپوگلایسمی و یا هایپرگلایسمی در این افراد گزارش نشد. محققان نتیجه گیری نمودند که سیستم VoiceDiab به بهبود کنترل قند خون پس از غذا کمک می کند و بدون افزایش زمان هایپرگلایسمی یا هیپوگلایسمی موجب احساس اطمینان بیشتری برای بیمار می شود. بنابراین به نظر می رسد سیستم VoiceDiab ابزاری امیدوار کننده برای بیماران تحت درمان با انسولین باشد. یافته های این تحقیق در مجله ی Diabetes منتشر شد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2018/jan/speech-recognition-software-could-improve-blood-sugar-control-in-type-1-diabetes-91561966.html